STREFA WSPOMAGAJĄCEJ I ALTERNATYWNEJ KOMUNIKACJI „A KU KU AAC”
Dla kogo: dzieci, młodzież, mające trudności z komunikacją werbalną lub nie komunikujący się z zastosowaniem mowy werbalnej
Nasz cel: nauka alternatywnych (wobec mowy werbalnej) sposobów komunikowania własnych potrzeb i komunikowania się z otoczeniem
Rodzaje zajęć: indywidualne
Prowadzący: Ewelina Podlaszewska
W rozwoju ontogenetycznym człowieka, nabywanie kompetencji językowych poprzedzone jest etapem rozwoju prelingwalnym. Oznacza to, że zanim małe dziecko opanuje posługiwanie się mową werbalną, komunikuje się z otoczeniem wykorzystując pozawerbalne środki komunikacji m.in. gesty, kontakt wzrokowy, podawanie i wskazywanie przedmiotów. Tym samym w naturalny sposób wykorzystuje techniki stosowane również w alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC).
Brak możliwości komunikowania się z otoczeniem na którymkolwiek etapie rozwoju to przyczyna traumatycznych przeżyć i doświadczeń, mogących rzutować na rozwój emocjonalny dziecka. Opóźniony rozwój mowy lub brak mowy nie musi oznaczać braku możliwości komunikowania swoich potrzeb. Wsparciem w takich sytuacjach powinno być AAC. Odpowiednie, rzetelne wprowadzanie alternatywnej i wspomagającej komunikacji nigdy nie będzie oznaczać ograniczeń w nabywaniu mowy werbalnej.
Zajęcia AAC są przeznaczone dla dzieci z trudnościami w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem. W ramach zajęć przeprowadzana jest diagnoza umiejętności dziecka wraz z analizą możliwych rozwiązań komunikacyjnych. Zajęcia mogą stanowić odrębną ofertę terapeutyczną, jak również być składową indywidualnych zajęć z pedagogiem specjalnym. Wykorzystywane podczas zajęć metody komunikacji dostosowywane są indywidualnie do potrzeb i możliwości poznawczo – motoryczny dzieci.